tisdag 8 maj 2012

klänning från Yoshiko Tsukiori´s bok


Denna klänningen sydde jag till min största tjej som fyller tolv år till vintern.
Modellen är hämtad från Yoshiko Tsukiori´s bok om tunikor.
Mönsterna i den boken passar även tonåringar om man syr i XS.
Den enda ändringen jag gjorde var att korta av modellen rejält, vi ville inte ha någon tant längd på den.




Modellen är egentligen hur enkel som helst, med bandkantade ärm hål och halsringningen med lite rynk.
Det blev lite effektfullt med bandkantningen när tyget är randigt.
Hade oxå köpt lite virkad spets på tradera som jag satte i neder kant och det uppskattades.
Tillsammans med den stickade koftan blev det perfekt!
Önskemål om en liknande till skolavslutningen lät inte vänta på sig och tyg är redan beställt.
Kan verkligen rekommendera boken till er som syr till tonårs döttrar och er själva oxå för den delen.



Tyget är jättegammalt, tror att jag köpt det när Sykällan hade utförsäljning i Ängelholm för en evighet sedan.

Åsa

6 kommentarer:

  1. Jättefin, härligt romantisk!
    Tyget passar jättebra till denna modell.

    Hon verkar nöjd också =)

    SvaraRadera
  2. Vad fin hon är i sin nya fina klänning. Önskar att min snart 11 åring skulle gilla klänningar lite mer. Hon tyckte iof denna var snygg när hon såg den men om hon verkligen skulle använda den känns osäkert... Inte lätt att hitta examenskläder till henne inte... Bonken har jag så jag kanske skulle köpa lite passande tyg och prova? Tack för inspiration!

    SvaraRadera
  3. Verkligen jättefint!
    Har sålt min bok men borde kanske ha suttit på den ett tag till istället?! =o) Stora dottern fyller ju 7.. ;o))

    förstår att examensklänning beställdes direkt!

    SvaraRadera
  4. Wow så fin, såndär skulle jag velat ha själv! =)

    SvaraRadera
  5. Den blev jättefin! förstår verkligen att dottern beställt en sådan till skolavslutningen. :)

    SvaraRadera
  6. Vad fin, jag har också boken...ska nog börja kolla i den på allvar. Brukar bara bläddra i den och drömma om vad jag ska göra:-)

    SvaraRadera